Van oriënterend gesprek naar concreet programma
Alle trainingen zijn maatwerk en zoveel mogelijk gericht op de praktijk. Voorafgaand aan een training vindt er altijd een oriënterend gesprek plaats. In dat gesprek maken we samen een uitgebreide analyse van de huidige situatie: wat zijn de problemen, in welke context, wat zijn daarvan de gevolgen? In overleg met u stellen we vast wat er zou moeten veranderen: wat zijn de concrete doelen die moeten worden behaald, door wie, binnen welke tijd? Daarna maak ik een voorstel met een globaal trainingsprogramma waarin zoveel mogelijk de link wordt gelegd naar de praktijk. Vervolgens inventariseer ik de problemen en leerwensen van de deelnemers en bij een taaltraining stel ik het beginniveau vast. Met behulp van deze gegevens vul ik het programma concreet in.
Positieve feedback en concrete tips
De trainingen kenmerken zich door positieve feedback aan de deelnemer voor alles wat al goed gaat. Daarnaast krijgt deze concrete tips die goed uitvoerbaar zijn voor wat er nog kan worden verbeterd. Omdat iedere deelnemer(s) steeds door het toepassen van de tips succeservaringen heeft, leert hij/zij sneller en wil bovendien ook graag verder leren.
Praktijksituaties en toepassing in de praktijk
Wat de deelnemers leren, oefenen ze zoveel mogelijk met materiaal en situaties uit de praktijk. In overleg met u maken we tevens afspraken over de transfer, zaken als bijv. terugkomdagen of coaching on the job. Op deze manier passen de deelnemers wat ze hebben geleerd ook werkelijk in de praktijk toe en blijven dat doen. Uiteraard vinden er ook tijdens en na de training evaluaties plaats over de voortgang en de resultaten.
Oefenexamens
Tijdens de trainingen die voorbereiden op de Staatsexamens NT2 en de Franse DELF-examens (te vergelijken met de Cambridge examens), trainen de deelnemers uiteraard met oefeningen zoals die voorkomen in deze examens en met oefenexamens.