Communicatietrainingen: Zakelijke communicatie
Effectiever communiceren
Misschien moeten uw medewerkers leren om effectiever te communiceren: hun doel te bereiken zonder dat de relatie met anderen wordt geschaad. Of advies kunnen geven aan lastige klanten. Of misschien moeten zij zichzelf of uw product(en) beter leren verkopen? Wellicht vinden ze het moeilijk om een duidelijke presentatie te geven of heldere verslagen te schrijven. Voor hen zijn deze communicatietrainingen bedoeld.
Mondelinge of schriftelijke communicatie
Het kan hierbij zowel om een mondelinge als om een schriftelijke communicatietraining gaan. Bij mondelinge communicatie oefenen we in ieder geval altijd de basisvaardigheden luisteren, samenvatten en doorvragen. Deze worden aangevuld met andere vaardigheden, afhankelijk van de situatie en de doelen van de training. Bij schriftelijke communicatie zijn doel, doelgroep, opbouw, stijl, idioom en grammatica belangrijk. Bij deze trainingen vormt het oefenen met praktijksituaties het belangrijkste onderdeel.
Communicatietrainingen: Interculturele communicatie
Doelgroep
Tegenwoordig wordt interculturele communicatie steeds belangrijker omdat er in bijna ieder bedrijf of iedere organisatie mensen van buitenlandse afkomst werken. Deze communicatietrainingen zijn bedoeld voor iedereen, ongeacht hun achtergrond of afkomst. Niet alleen Nederlanders vinden het lastig om met mensen uit andere culturen om te gaan! Het kan zijn dat iemand de taal van het bedrijf, bijv. het Nederlands, Engels of Frans, goed spreekt. Dat wil echter nog niet zeggen dat zijn referentiekader hetzelfde is als van de andere medewerkers. Zijn gedrag en reacties kunnen daardoor anders zijn dan men verwacht. Hoe moet je hierop reageren?
Leren reageren op onverwacht gedrag
In deze trainingen wordt allereerst geoefend met de basishouding: hoe stel je je op tegenover mensen met een andere achtergrond dan jezelf? Daarnaast krijgen de deelnemers meer basiskennis over andere culturen. Het belangrijkste is echter wat men hiermee doet. Het gaat erom dat men zich realiseert dat iemand weliswaar uit een bepaalde cultuur komt, maar dat ieder individu hier op zijn eigen manier uitdrukking aan geeft. Bovendien gaat het hier om iets dynamisch. Je houding en gedrag naar de ander toe moeten hiermee in overeenstemming zijn. De deelnemers leren tijdens de training om dit toe te passen in hun eigen praktijksituaties op het werk.
Deze trainingen kunnen behalve in het Nederlands ook in het Frans of Engels worden gegeven.